Művészek, köztük pályázni kívánók és a kulturális sajtó képviselői vettek részt a minap azon a beszélgetésen a Bálnában, ahol a Leopold Bloom-díjra most harmadik alkalommal kiírt pályázat egyik alapítója, John Ward és a pályázat lebonyolítására idén először felkért Pepper Art Projects projektvezetője, Hanka Nóra művészettörténész tekintett vissza a díj eddigi történetére és mutatta be az idei kiírás újdonságait. 

Batykó Róbert: Blunt, 2012, olaj, akril, vászon, 150 x 120 cm, a művész jóvoltából

Az ír John Ward szállítmányozási cége – melynek egyik kiemelt üzletága éppen a műtárgyak szállítása – másfél évtizeddel ezelőtt jelent meg Magyarországon, s a tulajdonos azóta rendszeres vendég Budapesten. Csakhamar felfedezte magának a hazai kortárs képzőművészeti szcénát is, melynek egyik legnagyobb gondját a nemzetközi bemutatkozási lehetőségek, és általában a szcéna nemzetközi kapcsolatainak szűkösségében látja – miközben Budapestnek kiváló adottságai vannak ahhoz, hogy a kortárs művészet regionális központjává váljon. Ezért határozta el, hogy – kicsit a kortárs brit művészeti életben kiemelt szerepet játszó Turner Price-ra is gondolva – díjat alapít, ami egyelőre csak magyar művészek számára elérhető és a nyertes pályázó számára egy külföldi tárlaton való bemutatkozás feltételeit biztosítja tízezer euró értékben. A későbbiekben az alapító tervei szerint a díj regionális elismeréssé nőheti ki magát.

Batykó Róbert: Haarlem, 2012, olaj, vászon, 140 x 190 cm, a művész jóvoltából

Az idei kiírás több fontos újdonságot tartalmaz. Ezúttal nemcsak a fő zsűri áll kizárólag külföldi szakemberekből – az idei zsűritagokat korábban már bemutattuk – hanem az előzsűri is. Ez nemcsak a válogatás pártatlanságát garantálja, hanem azt is, hogy még több külföldi kurátor, kritikus és egyéb szakember kerüljön kapcsolatba a hazai szcénával. A jelentkezőknek idén nem kell már előre befogadó nyilatkozatot hozniuk olyan külföldi intézménytől, amelyik – sikeres pályázat esetén – vállalja kiállításuk megrendezését, sőt, a győztesnek a szervezők segítenek is a megfelelő kiállítóhely megtalálásában. Több idő, az eddigi egy helyett másfél év áll majd rendelkezésre a tárlat megvalósítására is. A díj növekvő presztízse mellett nyilván az új feltételek is szerepet játszanak abban, hogy már az első hónapban több mint egy tucat pályázat futott be, azaz közel annyi, mint legutóbb összesen.

Nemes Csaba: Eredet 02, 2013, olaj, vászon, 200x200 cm, a Knoll Galéria jóvoltából

Egy díj rangját nem kis részben eddigi nyertesei adják, azaz a Bloom-díj esetében Batykó Róbert és Nemes Csaba. Batykó Róbert személyesen is ott volt a Bálnában és elmondta, hogy a díjnak köszönhetően két rezidencia-programon is részt tudott venni Amszterdamban, ahol ez idő alatt több kiállítása volt és olyan tartós szakmai kapcsolatai alakultak ki, amelyek a mai napig hasznosak számára. Nemes Csaba nem tudott részt venni a beszélgetésen, de korábban ő is pályája fontos állomásának nevezte a rijekai Modern és Kortárs Művészeti Múzeumban a díjnak köszönhetően megvalósult tárlatát.

Részlet Nemes Csaba kiállításáról a rijekai Modern és Kortárs Művészeti Múzeumban, 2014, a Knoll Galéria jóvoltából

A pályázatok benyújtásának határideje április 30, az előzsűri júniusban dönt, a shortlist pedig július 24-én válik nyilvánossá. A zsűri által kiválasztott munkákból szeptember 4-én nyílik kiállítás a Bálnában és ekkor kerül sor az eredményhirdetésre és a díjátadásra is.